امروزه در اکثر پروژه ها بنا به ضوابط موجود و یا بر اساس تسهیلات مورد نیاز بهره بردار، بخشهایی از مصارف انرژی الکتریکی بایستی در زمان قطع برق شهری، به کار خود ادامه دهند، بنابراین لازم است که با توجه به ماهیت مصرف کننده های الکتریکی و همچنین ملاحظات فنی، اقتصادی، بهره برداری و نگهداری از منابع تولید برق اضطراری مانند دیزل ژنراتور، برق بدون وقفه UPS و غیره نیز در پروژه ها استفاده گردد.

قبل از هر گونه اقدام در خصوص خرید یا بستر سازی جهت حمل و نقل یا نصب مولد برق اضطراری، لازم است که میزان بار اضطراری مورد نیاز بر اساس ماهیت پروژه و ضوابط موجود برآورد گردد و سپس نسبت به تعیین مشخصات فنی، محل و ابعاد استقرار منبع برق اضطراری و همچنین الزامات نصب آن در پروژه تصمیم گیری و اقدام گردد.

دیزل ژنراتور
شکل1- مجموعه دیزل ژنراتور با جزئیات نصب و متعلقات

هر مجموعه دیزل ژنراتور دارای چهار بخش اصلی و چند بخش فرعی یا متعلقات می باشد. چهار بخش اصلی عبارتند از:

1- موتور دیزل

موتورهای دیزل در صنعت با دورهای 1500 یا 3000 در دقیقه ساخته و مورد بهره برداری قرار می گیرند که نمونه 1500 دور پر مصرف ترین می باشد که با توجه به سایز دیزل ژنراتور در انواع تک سیلند، دو، سه، چهار تا 16 سیلندر قابل انتخاب هستند. قدرت تولید شده در محرک اولیه یا دیزل با احتساب یک ضریب اطمینان در حدود 80% بایستی بیش از قدرت تولید شده توسط ژنراتور باشد، مثلاً اگر چنانچه 100 کیلو وات قدرت تولیدی یا خروجی ژنراتور ما باشد، بایستی موتور دیزل آن بیش از 120 کیلو وات تولید توان در شفت خود داشته باشد.

موتور دیزل
شکل2- نمونه یک موتور دیزل 16 سیلندر (پرکینز)

2- مولد یا ژنراتور برق

یکی از اجزاء بسیار مهم در مجموعه دیزل ژنراتور ، مولد یا آلترناتور یا همان مولد برق می باشد که در محدوده توانی 3-5 کیلو وات الی چندین مگا وات قابل ساخت و بهره برداری می باشد.

ژنراتورها بطور کلی به دو شکل موجود هستند: نوع اول دو سر بلبیرینگ یا شفت دار هستند که توسط کوپلینگ با موتور دیزل کوپل می شود و نوع دیگر یک سر بلبیرینگ یا اصطلاحاً صفحه ای هستند که توسط یک قطعه تراشیده شده به موتور دیزل کوپل می شوند.

کوپلاژ بین دیزل و ژنراتور بسیار مهم است و تأثیر زیادی بر میزان توان خروجی آلترناتور دارد و عدم صحت در طراحی و نصب آن باعث اتلاق شدید انرژی خروجی دیزل و کاهش عمر دیزل ژنراتور می گردد. معمولاً دیزل ژنراتور با توان حدود 700 کیلو وات در داخل کشور کوپل می شوند و در توانهای بیشتر و به دلیل نیاز به تکنولوژی بالاتر، بصورت فابریک و کوپله شده وارد کشور می شوند.

ژنراتور
شکل 3- نمونه یک ژنراتور 500 کیلو وات (کامینز)

3- تابلو برق کنترل

وظیفه تابلو برقی که همراه دیزل ژنراتور وجود دارد، تحویل برق تولیدی توسط دیزل ژنراتور به بار مصرفی می باشد که به دو صورت این کار را انجام می دهد:
1-دستی یا manual
2- اتوماتیک
که در نوع اول در صورت قطع برق شهری، کاربر بایستی بصورت دستی ابتدا موتور دیزل را روشن کند و پس از تولید و تثبیت برق ژنراتور بصورت دستی فرمانی صادر می کند که برق تولیدی به بار مصرفی متصل گردد. در نوع اتوماتیک، به محض قطع برق شهر، بسته به نوع سیستم راه انداز اتوماتیک در حد فاصل چند ثانیه تا چند دقیقه، فرمان روشن شدن دیزل صادر و سپس دیزل ژنراتور به بار مصرفی متصل می گردد.

مدار کنترل دیزل ژنراتور
شکل4- شماتیک مدار کنترل و راه انداز اتوماتیک دیزل ژنراتور

4- شاسی یا فونداسیون

مجموعه دیزل ژنراتور بایستی بر روی یک شاسی قرار گیرند که این شاسی یا سازه، تأثیر بسیار زیادی بر عمر و عملکرد دیزل ژنراتور دارد.

مقایسه بین موتورهای دیزلی و گازسوز

موضوع مهمی که در انتخاب موتور مولد وجود دارد این است که در حال حاضر موتورها در دو نوع دیزلی و گازی موجود هستند ولی توجه به هزینه های نگهداری مقرون به صرفه و عمر مفید مجموعه، ما را به سوی انتخاب یک ژنراتور دیزلی هدایت می کند.

در انتخاب ژنراتورها عوامل متعددی نظیر تأمین سوخت و ذخیره آن، شرایط کار و تأمین بار و غیره تأثیر دارند. یکی از دلایل انتخاب بیشتر ژنراتورهای دیزل تعداد بیشتر تأمین کننده های قطعات آن، عدم نیاز به دانش و تجربه زیاد و همچنین حمل و نقل و راه اندازی ساده تر آن است.

در حالت کلی دیزل ژنراتورها به علت مواد خاصی که از آن ساخته می شوند و ساده تر بودن فرایند ساخت و همچنین ساده تر بودن و کند کار تر بودن قطعاتشان، کمتر دچار خستگی می شوند و به محض ایجاد خستگی عمر آنان تمام می شود. در صورتی که در ژنراتورهای گازی هزینه اولیه تهیه بسیار بیشتر بوده و تنها مزیت آن از نظر اقتصادی برای مصرف کننده، تأمین آسان تر سوخت آن است.

گروه فنی مهندسی پاور کامپ به عنوان طراح، پیمانکار و مجری تأسیسات برقی و مکانیکی  در خصوص محاسبات، انتخاب، ارائه مشخصات فنی و نصب انواع مولدهای برق اضطراری اعم UPS و دیزل ژنراتور با رعایت استانداردها و از جمله مقررات سری ، IEC 62040 IEC 62257 نیز دارای توان فنی و اجرائی می باشد.

شماره های تماس جهت هماهنگی پروژه ها و دریافت خدمات فنی و مهندسی:

📱 شماره همراه (مهندس عالی): ۰۹۱۲۳۰۱۹۴۵۶
📞 شماره تماس روابط عمومی: ۰۲۱۲۲۵۱۹۲۹۲

👈 مشاهده خدمات پاورکامپ در حوزه تاسیسات الکتریکی ساختمان